Näckros blogg. blogspot.se

torsdag 13 mars 2014

Det var Mitra som berättade

      

   "Det var ganska jobbigt för mig på morgonen. jag hade nyss börjat en kurs i svenska som andraspråk på komvux. kusen börjar tjugo minuter över åtta på morgonen och ibland var de svårt att komma i tid till skolan.

          Jag brukade gå upp kvart i sju. Jag ställde alltid väckarklockan på kvart över sex, men jag tyckte att det var skönt att log  kvar i sängen en stund. Det första jag gjort, var att jag gick ut i köket och satte på tevatten. När jag hade gjort det,gick jag ut i badrummet och sedan hämtade jag tidningen. Sedan gjorde jag i ordning teet och några smörgåsar och tog med mig tidningen och gick tillbaka till sängen. Medan jag drack te, bläddrar jag lite i tidningen. Tyvärr förstår jag ännu inte allt, men jag hoppade att jag förstod mer, när jag hade läst färdigt kursen.

             När klockan var kvart i sju väckte jag min son. Sedan gjorde jag choklad och smörgåsar till honom. Han kunde vara ganska besvärlig på morgonen och det gick inte att jäkta på honom. För att vinna tid hade jag lagt fram både hans och mina kläder kvällen innan, men det hände ibland att han inte ville har de kläder jag hade lagt fram. Han ville bestämma själv.

              När vi var klarade, gick jag iväg med honom till dagis. Där pratade jag lite med personalen och sedan sprang jag till bussen. Det blev nästan alltid så att jag var tvungen att springa för att hinna. Om jag inte hade hunnit läsa läxan så bra kvällen innan, brukade jag läsa lite mer på bussen.

Min son var sex år och snart skulle han började skolan. Jag undrade hur det skulle att bli för honom att börja skolan.

 När jag hade läst färdigt min svenskkurs tänkte jag försökte få ett jobb och arbeta ett tag och sedan fortsätta studera mera svenska".

"Ofta kom jag i rätt tid till lektionen, men inte alltid. Jag undrade om lärare blev sur, när någon kom för sent. Det hände ofta. Vi var tjugo elever och varje dag var det några som kom för sent.

Vår lärare, som heter Ulla, verkar snäll. Jag undrades om hon hade några barn. Vi hade ännu inte lärt kände varandra i klassen,  så jag vet inte så mycket om de andra också tyckte det.

Ulla, vår lärare, skrivit mycket på tavlan. Ibland tyckte jag att det var svårt att läsa vad hon skrev, men hon kanske också hade svårt att läsa vad vi skrev. Vi skulle lämnade in skrivuppgifter varje vecka. Det tog nog lång tid för henne att rätta.

Jag trivs med kursen och hoppades att jag skulle lära mig mycket.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar