Näckros blogg. blogspot.se

torsdag 22 maj 2014

Att återbeätta om hur kaffe kom till Brasilien

I början av 1800-talet skaffade sig Spanien,Portugal och  Frankrike kolonier i Sydamerika. Så småningom började fransmännen odla kaffe i sina kolonier, bland annat i Guyana. När Brasilien kejsaren hörde talas om detta då ville kejsaren också plantera kaffe i Brasilien.

Först valde därför Brasilien kejsaren ut en man som var både stilig och charmfull och det var jag. Han skickade mig som ett sändebud som skulle försöka lura till sig en planta av den franske guvernören i Guyana. Mina uppdrag var att ta hem  plantor och bönor.

När jag sedan kommit till Guyana försökte jag ta en planta men jag misslyckades för att den franske guvernören lämnade aldrig  mig ensam.

Till sista kvällen innan jag skulle segla hem igen, ordnades en stor fest för mig. Här såg jag min stora chans. Jag använde all min charm, och guvernörens hustru blev huvudlöst förälskad i mig.

Nästa dag, just när jag skulle gå ombord på mitt fartyg för att segla hem, kom en vagn i full fart ner till  hamnen. Ur vagnen steg guvernörens hustru. Hon hade en stor blombukett och den gav hon till mig. När jag tittade närmare på den vackra buketten, såg jag att det satt en liten kaffeplanta bland de andra blommorna.

Till slut hade jag  lyckats med mitt uppdrag, jag hade en liten kaffeplanta med mig. Och min Brasilianske kejsare blev jätte glad, han gav belöning till mig och nu kunde vi plantera eget kaffe i mitt land i Brasilien. 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar